Thursday, October 1, 2009

ooooo kome...udoh leh main nyer...!!!!!

assalammualaikum..

rakan2 sume diharap akan membaca entry ni dlam mood nak raya yer..scene ni adalah sewaktu malam sebelum raya..
kalau u olls nak tau..kat kampung ai kan, ader satu tradisi dri zaman nenek moyang dulu2..iaitu.....TRADISI MAIN MERIAM SECARA BESAR BESARAN..BUKAN MERIAM BULOH YER U OOLss... ni meriam yang besau2 tuh..panjang2..berat2... bunyi dier bleh dgr seantero kuala kangsar....hahahah..kira kalau main kat kpg talang ni ha...tiang seri istana iskandariah tu bleh gegar la.. akak x tipu yer u oolsss...... tolong la percaya..hehehe
tapi siyees la u olls..bunyi dier mmg kuat..tiap2 tahun kalau nak main, tok ketua akan ulang alik gi balai polis mintak permit nak main...gile gempak rr... n selalunyer polis bg main dri jam 12 tgh malam smpai suboh la..
n dorg main kt kawasan bendang(sawah padi..) kira ader dlm 6 7 tean la.. kalu u ollsss x percaya bleh search kt youtube...MERIAM KAMPUNG TALANG..OR MERIAM TALANG..OR SEWAKTU DGN NYER LA...

ni adelah gmbar ai n anak buah..dlm kul 2 3 pg agak nyer..ai yg bju biru tuh..mase ni aku tgh ngandung 3 ke 4 bulan tah.. mujur la ank aku tutup telinga mase meriam tu meletup..anak ai start dari dlm perut dh well manner ok...kalau x mau pekak telinga anak aku...
mmg menjadi tugasan aku bwk anak2 buah tgk meriam..tiap2 tahun..tp mase ni 1st time pg ngn laki aku..sb baru 1st time beraya bersama..mmg teruja gila nak tunjok kat dier betapa best nyer kpg aiii..!!! (tros kembang idong akak).. tp this year akak xdpt pg la..sb akak beraya kat uah mentua..so tugasan bawak anak2 buah tgk meriam akak serah kan kepada org lain la....

ni la gmbr suasan akt salah satu pot meriam....tu yg pegang kayu api tu kire askar2 dier la tuh..
ha yg pakai baju asekar tu kira bos r tuh..hahah





ha..ni pulak anak2 buak aku..kalau siang2 time puase ni le koje dorg.. main meriam besi..tp kocik yo lah..abg aku buat kat kilang dier..so sape nak oder meriam besi bleh kol abg akak yer..hahah.

ni la yang buat mak aku xdok diam..bebel jer..marah kan cucu..yg sekor2 perangai cm bewok hidop..degil giler nak mati.. tp aku mmg sayang kat dorg... sb dorg ni cute..tp cpt sgt besau..cm xpuas jer tgk dorg kecik2..


belakang umah aku ni singai.. yg semak2 tu mak aku tanam tebu la..pokok ubi kayu la..sb ckp xnak bg tanah sg tu runtuh..



aku sbenarnyer nak upload video dorg men meriam..tp punya lah lame..so malas la aku tgu..lenkali aku upload..

No comments:

Post a Comment