Friday, June 19, 2009

cubit peha kiri peha kanan PATUT terasa..

aku ni bukan pandai sgt pasal po+li+ti.....k..
tp mata aku baca jgk tulisan2 org cerdik pandai dlm arena ni..
tp kebanyakan org yang ngaku pandai dlm hal2 politik semuanyer pandangan lebih kurang..bahasa lbh kurang.. dan kebanyakan nyer, org2 yg konon tinggi agama...
mmg kita tau anda marah..tp marah nyer itu jgn keterlaluan.. sifat amarah yang berlebihan itu kan hasutan syaitan??
tp teman sebenornyer sedih sb yang bergaduh tu sume sedara mara teman..sedara sebangsa,sekampung,senegeri,senegara dan paling penting SE-AGAMA.. bukan ker cubit peha kanan peha kiri pun terasa..
ini tidak, kitamacam suka je bila org yang bukan ada kene mengena ngan kita, dgn sesuka hati nenyakiti sedara kita.. hanya kerana, kehendak, matlamat dan pemikiran yang berbeza..
dlm sedara seibu sebapa pun, kalau ader 5 orang adik beradik, adakah semuanye ada pendapat yang sama?
masing2 ada kepercayaan dan cara masing2 utuk meneruskan hidup..
kadang2 ketidaksamaan itu menyebab kan pertengkaran..bermasam muka..dan kdg2 bertumbuk pun ader..
tp adik beradik la katakan..selama mane nk gaduh nyer pun.. mengapa di malaysia ini, tidak bolehkan ketidaksamaan pendapat, ideologi,pegangan, dan parti politik itu diketepikan?
tidak bolehkan sedara2 ku ini bersatu hanya kerana kita semua ini adalah manusia yang agamanya sama, ISLAM juga..kita berkiblatkan kaabah, mentauhid kan ALLAH.. mengapa amat sukar kepala sedara2 ku ini membuang jauh2 pahaman politik masing2 demi kebaikan semua..
mereka kata umno kuat bohong, kerana itu xmau bersatu...
mereka kata pas cetek ilmu kepimpinan nye, kerana itu xmau bersatu...
yang kata umno itu kena igt,manusia ini berubah dgn izin ALLAH. mungkin mereka pernah buat silap, tp mereka ini insan yang pana...mereka bukan maksum.
buat yg kata pas itu pun kena igt, ilmu itu milik tuhan,kita ni mcm hanya dapat sedikit sahaja..umpama setitis air dilautan..itu pun ilmu itu dtg dgn usaha keras kita.. mereka tidak diberi peluang utk menunjukkan betapa diri meraka ini sebenarnyer mampu..
jgn menghukum sesama sendiri hanye kerana kesilapan dan kekhilafan mereka yang lalu.. tuhan yang menciptakan hambanye lagi maha mengampuni ciptaannyer sendiri..
inikan pula sesama kita yang taraf nyer tidak ader sedikit pun berbeza..
jd msg yang igin disampaikan, marilah sedara2 seagamaku, marilah kita lupakan kepentingan masing2 dan marilah kita bersatu demi kebaikan kita sesama kita..

jgn disebabkan keangkuhan kita mempertahankan ideologi masing2, lantas sedara2 seagama dgn kita ditindas
oleh anasir2 yang sememangnya mahukan kita lemah...

memetik ucapan bernas d. shahidan kassim:
"mencari helah berlawan mmg sng,
tp mari lah kita mencari helah untuk berkawan.."

No comments:

Post a Comment